Kilometerheffing

We snappen de ophef over de doorgeslagen sancties voor het mogelijk ontduiken van de kilometerheffing niet. Op 5 augustus 2008 berichtten we al dat clown Camiel het voorstel had ingediend dat er op het verstoren van de staatscollecte per GPS een straf op zou komen te staan van maximaal zo’n € 70.000 of 4 jaar zeepjes rapen. Wordt Nederland nu pas wakker of dacht men ‘dat waait wel over’?

Na dit ‘nieuws’ werd ook nog eens bekend dat de Staatssicherheitsdienst de huidige verblijfsplaats van uw voertuig mag opvragen. Dit geheel naar behoefte, of zoals dat zo politiek correct heet, “als er aanleiding toe is”. Hiervoor geldt hetzelfde als flitspalen en trajectcontroles. Die werden ook verkocht als zijnde middelen om uitsluitend verkeersovertreders te bekeuren en zo de “veiligheid” te verbeteren. We weten ondertussen beter, want ook de fiscus maakt graag gebruik van deze informatie. Wie roept, “Het maakt mij niet uit, ik heb niks te verbergen” heeft het niet helemaal begrepen. Daarbij, het gaat de overheid niks aan dat ik bij m’n vriendin zit en niet bij mijn partner. Zelfs mijn partner weet dat niet.

En toen de gemeentes met hun klaagzang. Met het verdwijnen van de motorrijtuigenbelasting verdwijnt een deel van hun inkomsten. Dat willen gemeentes gecompenseerd zien. Weg “voordeel” kilometerheffing, hallo ook-al-rijd-je-geen-auto-betalen-zul-je-en-gemeentelijke-willekeur inwonerbelasting.

Alles bij elkaar opgeteld zal het wel weer duurder uitvallen voor de burger, vooral diegenen die hun auto gebruiken voor woon-werkverkeer. We beginnen immers met zo’n 3 cent per kilometer, wat gunstig lijkt uit te pakken bij weinig kilometers, maar dat bedrag wordt geleidelijk verhoogd naar 6,7 cent in 2018. Daar gaat het wegvallen van de motorrijtuigenbelasting vanaf. Maar wat hierin echter niet is opgenomen is de spitstoeslag en de inwonersbelasting. En wat te denken van de plotselinge waardedaling van uw voertuig door het wegvallen van de BPM; alle Eurlings voorbeelden laten het wegvallen van de BPM als lastenverlaging zien, maar dan moet je wel een nieuwe auto kopen en niks inruilen.

Over spitstoeslag gesproken. Bij sommige openbaar vervoersmaatschappijen kent men reeds een spitstoeslag. Het effect laat zich raden; idiote toeslagen van € 7,40 voor een enkeltje Amsterdam-Rotterdam zorgen ervoor dat er nagenoeg geen kip in de HSL zit tijdens de spits, behalve diegenen waarvan de werkgever de extra kosten voor haar rekening neemt. Op de openbare weg zal hetzelfde gebeuren, want er zullen er altijd zijn die de spitsuren mijden waardoor er minder files of kans op files zullen ontstaan. Champagne in huize Eurlings: operatie geslaagd, patiënt overleden.

Want waar blijven die spitsmijdende automobilisten en wat geldt dan nog als “spitsuren”? Werknemers zullen hun reis rond de “spitsuren” gaan plannen, waardoor het probleem alleen maar verschuift. En nee, dit is geen uitsmeren; kantooruren zijn kantooruren. We vragen ons trouwens af of we ook spitstoeslag moeten betalen als we onverhoopt toch tijdens de spits reizen terwijl we voor de spits zijn begonnen met reizen, maar door files we in het tijdvak voor de spitstoeslag terecht zijn gekomen. Kunnen we in dat geval de meerprijs bij de Staat terugvorderen? Ik sta niet voor de lol in de rij.

Overigens, de kilometerheffing leunt in zijn geheel wel erg op techniek en de onfeilbaarheid daarvan. Gelukkig krijgen we in het dagelijks leven al genoeg bewijzen dat het daaraan nogal eens schort, zeker bij de overheid. Wat als blijkt dat die GPS kastjes straks massaal gebreken vertonen? Met een paar miljoen belastingaangiftes gaat het al eens mis, dat wordt dus straks dikke pret als de gegevens van een paar miljoen automobilisten realtime moeten worden verwerkt.

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kwam vandeweek ook met een stompzinnige verklaring dat de kilometerheffing een gunstig effect heeft op het aantal verkeersveiligheid. Nogal wiedes. Men verwacht dat de kilometerheffing en spitstoeslag ervoor zorgen dat het aantal minder kapitaalkrachtigen (SWOV en Eurlings gebruiken hiervoor de term ‘jongeren’) dat aan het verkeer deelnemt daalt. Oftewel, jaag mensen de auto uit = minder auto’s op de weg = minder kans op ongelukken. Een kind snapt dat, daar hoef je geen met belastinggeld gesponsord rapport voor op te laten opstellen door een of ander subsidieclubje.

Enne, nou niet allemaal massaal rijbewijs A gaan halen, he.

Update: Duitsland waarschuwt Nederland voor gevaren kilometerheffing. “In Duitsland wordt de motorrijtuigenbelasting al via de CO2-uitstoot bepaald. Dat zou auto’s met een geringe emissie aantrekkelijker maken om te bouwen en te verkopen. „Maar dat betekent nog niet dat elke auto een apparaat nodig heeft om te kijken wie wanneer waarheen rijdt. Door de accijns op benzine wordt het verbruik al belast. Dat is voldoende”, aldus verkeersspecialist Hölzel. Jawohl!

Update: Eigenaars van een groen (kuch) koekblik worden ook wakker.

Advertenties

1 comment so far

  1. Yo on

    Als dieselende SUV-rijder betaal ik nu al elke maand een forse bijdrage aan de provincie. Ik lig daar gelukkig niet wakker van. Straks per km betalen, ach wat zou het…..?
    Maar ik maak toevallig bijna de helft van mijn jaarlijkse kms in het buitenland en daar spek ik op de tolwegen behoorlijk wat europese staten en private ondernemingen. Ik heb het gevoel dat ik mijn kms dubbel mag afrekenen. Want in NL betaal ik al mijn gereden buitenlandse kms dus nogmaals. Ik vraag mij tevens af hoe de staat km-heffing wil gaan opleggen aan de buitenlandse kentekens die onze wegen dagelijks bevolken? Of is hier sprake van doorgeslagen gastvrijheid en rijden de buitenlanders straks gratis?

    Yo


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: