Smashing Pumpkins

Smashing PumpkinsGisteren naar de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch geweest om de Smashing Pumpkins anno 2008 te gaan beluisteren. In het voorprogramma stond Agua de Annique, inclusief valse kanarie. Wannabe Within Temptation / The Gathering “melodieuze” goth bandje nummer zoveel. Niet mijn ding.

Dan maar waar eigenlijk iedereen voor kwam, de Pumpkins. De show was mijninziens beter dan het “afscheidsconcert” gehouden in de Ahoy in 2000. Dik geluid (jammer van de ietwat schelle gitaren soms) en een goeie show. De songs die Corgan, Chamberlain en driemaal bandvulling ten gehore brachten waren divers. Veel oud werk (Siamese, Mellon Collie, Adore) afgewisseld met tracks van het nieuwe album (Zeitgeist) maar ook nieuwe tracks.

Corgan zou trouwens geen Corgan zijn zonder een preek af te steken. Ditmaal was het iets als “People used to think music could make a difference. Those days are gone. So, I’m not here to challenge you. I’m not here to provoke you. I’m a professional artist now. I’m here to entertain you”. Ja hallo, mogen we een beetje vermaakt worden met die Mojo prijzen.

Een van de afsluiters was een erg lange versie van United States waar Chamberlain zijn drumkunsten kon laten zien en horen. Het nummer eindigde met voorman Corgan die als een soort Hendrix zijn gitaar en zichzelf in allerlei bochten wrong om er de meest fraaie herrie uit te krijgen. Heftig. De toegift – dat waren er meestal wel een paar in het verleden – was helaas maar 1 nummer lang. Het ietwat tamme publiek was hier wellicht debet aan. Maargoed, het optreden duurde uiteindelijk zo’n 2,5 uur dus eigenlijk geen reden tot klagen.

Yours truly was trouwens al een tijdje niet naar een “Mojo concert” geweest, maar ik heb een potentiële kandidaat voor de “Top 10 meest sneue baantjes van Nederland”. Voor en na het concert loopt personeel van de Free Rukker Shop tussen het publiek door met CD dispensers op hun rug. Zielig.

Overigens, er waren geen leuke shirts dus het enige wat ik mee naar huis genomen heb is een tijdelijke gehoorbeschadiging.

Setlist:
Porcelina of the Vast Oceans
Behold! The Night Mare
Bring The Light
Tonight, Tonight
Mayonaise
Try, Try, Try
Superchrist
(Come On) Let’s Go!
Stellar
Perfect (acoustic)
Lily (My One and Only) (acoustic)
The Rose March
Today
Tarantula
Stand Inside Your Love
Ava Adore
Drown
Bullet With Butterfly Wings
1979 (Billy solo acoustic)
That’s the Way (My Love Is)
My Blue Heaven
The Everlasting Gaze
Easy Livin’ (Uriah Heep cover) / Buffalo Springfield
Wound
United States

Encore:
Lips Like Sugar (Echo & The Bunnymen cover)

11 comments so far

  1. Jeno on

    Ik weet niet bij welk concert jij hebt gestaan, maar heb helaas geen nummers van het album Gish gehoord. Wel van het album Adore.
    Vond dat de nummers van Zeitgeist niet altijd lekker uit de verf kwamen.
    Jammergenoeg slechts 2 nummers van Siamese Dream (Mayonaise – fantastisch, Today – zoals altijd).
    En het nummer Drown, deed het ook goed.
    Al met al een goed concert, jammerlijk geen Gish-nummers en slechts 2 Siamese Dream.

  2. Michel on

    Eh, je hebt gelijk (vergisde me even met Drown). Wel veel oud materiaal, waar het publiek ook “goed” op reageerde. Jammer alleen dat sommigen menen te moeten bléren/joelen als er een langzaam nummer wordt gezongen ..

  3. Gandalf on

    Tsja, dat jij Agua de Annique als een “Wannabe Within Temptation / The Gathering “melodieuze” goth bandje nummer zoveel” omschrijft getuigd van weinig kennis van zaken.
    Aqua de Annique is de band van Anneke, de oud-zangeres van Gathering. Met onder andere haar zang was de Gathering een van de voorlopers van de gothic, later gekopieerd door vele bands waaronder Within Temptation. Niet bepaald een wannebe “The Gathering”/goth bandje dus.

  4. Peer on

    Hoi,
    stukje buffalo springfield moeten we niet vergeten denk ik
    direct gekoppeld aan uriah heeps easy livin
    peer

  5. Michel on

    @Peer: Thanks.

    @Gandalf: Er staat bij “Niet mijn ding”, ouwe tovenaar van me. Ik vond het ruk en die mensen naast me die verveeld zaten te kijken kon het ook niet echt boeien, Gandalf. Typisch trouwens dat een “Gandalf” moet reageren op een negatief commentaar op goth-herrie.

  6. Walter on

    Vind de omschrijving van “the Gathering achtig” wat Aqua wel passen zeker gezien het feit dat kennelijk de zangeres in dat bandje zit… Goth bandje klopt, dat het gewoon zwaar ruk was ook en als ik de fotoos op de website bekijk was het goed dat ik zo ver van het podium af zat want van dichtbij was het aanzicht niet best geweest. Zowel de THT en TGT zijn verstreken. Daarnaast een beetje zielig om met een schriele piepstem te vragen of ze je cd’tje willen kopen bij het standje (waarschijnlijk zaten die niet in de CD-Dispensers). Maar goed wat de Smashing Pumpkins betreft… ik ken(de) maar een paar nummers van hun maar ik heb genoten van het optreden. Beter dan verwacht al heb ik een houten reet van het zitten op die gvd’se bankjes…

  7. Michel on

    @Walter: Volgende keer maar richting de mosh pit dan?

  8. Erik on

    Het concert was heel slecht. Die bassiste kon dus niet spelen, die was alleen maar leuk om te zien. Het was een zielig zooitje, ik had er veel meer van verwacht. Ik ben niet de enige, ik ben eerder weggegaan en honderden andere mensen ook. I am Billy, your friend, zei hij nog. Ik hoef geen vriend met een rok aan. Mensen die dit goed hebben gevonden gaan of nooit naar concerten of ze zijn wel heel snel tevreden. Wie heeft er nou echt de indruk dat daar een band stond, die zin had om te spelen? Triest zooitje en daar moest ik helemaal voor naar de Brabanthallen. Keikut is dat.

  9. Maikel on

    Ik ga vrij vaak naar concerten, maar vond het toch niet ruk. Misschien omdat ik altijd hardcore smashing pumpkins fan was/ben, maar vond het redelijk. Vooral begin en einde. Middenstuk zakte wel beetje weg. Maar een briljante United States maakte weer veel goed.
    Maar sorry, wat een kutpubliek. Lauwe reacties en wat een agressieve, irritante figuren zaten derbij. Logisch dat de pumpkins misschien wat minder geinspireerd raakten.
    En wat een kuttent die Brabanthallen. Geluid was ruk en de organisatie liet nogal te wensen over.
    Voortaan weer gewoon in Amsterdam ofzo aub.

  10. Michel on

    @Erik: Als je je huiswerk gedaan had weet je dat de bas, 2e gitaar en keyboards slechts als opvulling dienen. Gênant was het wel dat Corgan zichzelf en de drummer voorstelde, maar de rest niet. Maargoed, weten ze ook weer hun plek.

  11. 1979 « Ongezouten.com on

    […] Posted 4-03-2008 Een paar weken terug was ik in de Brabanthallen voor een Pumpkins concert. Het viel al op dat tijdens het concert het halve publiek zijn mobieltje ter hand nam om opnames in […]


Geef een reactie

