Leasebedrijven zijn zielig

AutosleutelsAch gut, de leasebedrijven zijn zielig. Het is al langer bekend dat dat belachelijk hoge BPM tarief in NL op termijn wordt afgebouwd. Blijkbaar is dat nieuws nu ook in de kantoren van Lease Nederland BV aangekomen en wil men het “virtuele verlies” verhalen op de overheid.

Geen woord over de berijder die dadelijk zijn contract uit moet dienen in te dure auto op basis van het oude, hogere tarief. En het huidige park levert bij verkoop straks minder op, maar de nieuwe inventaris wordt een stuk goedkoper – nog maar zien of we dat in de tariefstelling terug vinden.

Want ga niet beweren dat prijsdalingen 1 op 1 doorberekend worden. Een beetje leasetoko krijgt fikse korting op de aanschafprijs (10%+), maar daar ziet de berijder niks voor terug. Op een 4 jaar oude leasebak wordt dus minder afgeschreven dan diezelfe auto van een particulier. De berijder zijn of haar bijtelling is overigens wel gebaseerd op de normale cataloguswaarde. Dat is dus ten nadele van de berijder; ooit een belastingbetaler horen klagen hierover? En waarom zie ik niks terug in de leasetarieven van schadevrije jaren die je normaliter als eigenaar wel een fikse korting opleveren? Zeker teveel administratie.

Nee, zo werkt dat niet. Het zal wat worden als burgers gaan claimen bij elke negatieve overheidsmaatregel. Leasebedrijven met krokedillentranen houden geen EU maatregelen tegen, eigenaren van een (afgeschaft) grijs kenteken zijn immers ook niet gecompenseerd.

15 comments so far

  1. Ko on

    En waarom zie ik niks terug in de leasetarieven van schadevrije jaren die je normaliter als eigenaar wel een fikse korting opleveren?

    Omdat jij geen verzekering betaalt die ik wel betaal. Daarom. Maar je kan ook om een kleinere auto vragen aan je baas. Betaal je minder. Maar stop nou is met dat zeuren over je leaseauto. Ik wil best met je ruilen hoor. Mag je alle kosten betalen, dan heb ik het dus over Diesel/benzine, verzekering, wegenbelasting, 3 keer per jaar een 15000km beurt. Dan 2 keer per jaar de grote beurt. Genoeg gehoort of zal ik nog ff doorgaan…..

  2. Michel on

    Dacht al, waar blijft ie. Dus jij denkt dat die verzekering niet doorberekend wordt? Ga in dat geval maar ff door aangezien jij denkt dat ik gratis vervoer heb.

    PS: gehoorD

  3. Ko on

    Het is niet zo dat ik denk dat jij gratis vervoer hebt, maar ik betaal zeker wel meer dan jij per jaar.

    Wat denk je van nieuwe banden? Wat gebeurt er als jij je auto total loss rijdt? Krijg je binnen een paar dagen weer een andere van de leasemaatschappij/je baas? Ik moet gewoon een nieuwe kopen van me eigen centen.

    Nogmaals kom nou is met goeie tegenargumenten……

  4. Ko on

    oh ja bijna vergeten. Afschrijving! Alleen al de afschrijving en de wegenbelasting zijn al 3000 euro/jaar. Heb ik nog geen meter gereden. verzekering a 780/jaar, niewe banden 600/jaar. Eigen diesel 800/jaar (ja ik krijg reiskostevergoeding). ff kijken, dan zijn we nu op: 5180/jaar. Hmm dan komen de onderhoudsbeurten/apk nog bij. Zullen we zeggen 6000 euro per jaar?

    Nu jij:
    http://www.topproduct.nl/auto/geel/type_info/27/2501/0000/Peugeot_407_SW.html

    Cataloguswaarde is 40000. 22% is 8800. Maar dat betaal jij niet. Jij betaalt laten we gek doen, hoogste schrijf is 52% = 4576 Misschien een beetje meer. Ronden we af op 5000 euro goed?

    Betaal ik dus al 1000 euro meer per jaar dan jij. en kijk dan is goed naar het verschil in auto’s..Jij in een 407 ik in een Golf 4.

    Verder nog wat?

  5. Ko Bakker on

    O ben nog wat vergeten. 🙂

    Wat heb jij betaald voor je 1e leaseauto? Mijn 1e auto was 9500 euro. Dat geeft jou dus al een voorsrpong in de kosten. En dat terwijl jij dus in een auto rijdt die 4 keer meer waard is.

    Maar als het allemaal zoveel geld kost wat jij beweert en dus niet zo is, maar dat terzijde, laat je toch lekker een ritten registratie systeem inbouwen, of zelf bijhouden. Hoef je ook niks op te geven aan de belastingdienst en kost die auto je dus niks, afgezien van eventuele schade die ja maakt. want je zal vast wel een eigen risico hebben.

    Grtz

  6. Michel on

    Deze Ko Bakker bakt ze wel erg bruin. Naast dat we geen station-uitvoering rijden vertelt Ko niet de waarheid. Uit betrouwbare kringen hebben we namelijk vernomen hij in deze “Golf” rondrijdt.

  7. Ko on

    Die is echt goed man (Y), Zeer netjes gedaan:D Jammer dat het niet waar is. Niet mijn stijl auto.

    Maar als je geen station rijdt, betekent dus dat je iets kleiners hebt en dus goedkoper in cataloguswaarde, dus is het verschil meer. Dus nogmaals, zullen we ruilen?

    Grtz

  8. Michel on

    Interessant, het is toch echt een authentieke foto (op dat balkje na, maar dat is om te zorgen dat je nog normaal over straat kan). Dat wordt straks in de zak op 5 december ..

  9. Lex on

    Leuke golf. Maar volgens mij is het stiekem de auto van meneer Hessing zelf. Als die het goed vind dat jij op zijn auto hangt snap ik niet dat jij met een golf rijdt Ko.

  10. Ko on

    Ach ja, waarheid is zeker hard. Daarom moet je al die BS erbij halen 😀

  11. Michel on

    Dyslectie en dysgnosie gaan nooit goed samen. Van de docent drama krijg je wel een voldoende.

  12. Dimitry on

    Volgens mij ging het onderwerp over leasebedrijven en niet over lease rijders. Ach gelukkig heb ik alleen verstand van vrouwen 🙂

  13. […] Het was bekend dat de bijtelling voor leaseauto’s omhoog gaat van 22% naar 25%. Nu hebben de (klagende) leasetoko’s onderzoek gedaan en wat blijkt: 50% van de leaserijders schakelt zo spoedig […]

  14. Dimitry on

    Check, ik ben al overgestapt naar een Dikke Privewagen. Nu alleen maar wachten dat een litertje peut 3 euro gaat kosten:)

    pssstt. Ko kom der maar in…. Ko

  15. klein bedrijfsauto-tje on

    Gelukkig rij ik in een kleine auto van de zaak, kost me weinig aan bijtelling en hij rijdt maar 1 op 10 op de weg, in het terrein verbruikt hij maar 1 op 7á6, maar gelukkig kan ik diesel tanken op het bedrijf. Zou geen eigen auto willen rijden voor dit geld en daar boven op het plezier wat ik van mijn autootje heb.

    vr. gr. een 4X4 bedrijfsautorijder


Geef een reactie

