CBR breidt onderricht uit

Hier spreekt tot u het CBR. Met ingang van 2008 willen wij de volgende skillz toevoegen aan het onderricht: filerijden, zelfstandig rijden (eventueel met vaginatie), gevaarherkenning en zuinig rijden. Hiermee willen wij de zakmogelijkheden uitbreiden, zodat wij onze financiële situatie kunnen versterken.

Filerijden, hoe de neuk gaan ze dat toetsen in Tjierkadeelstra of andere oorden gelegen buiten de Randstad? Ook grappig: “Ze moeten zelfstandig keuzes maken, bijvoorbeeld kiezen voor een andere route”. Eh, was sluipverkeer niet uit den boze? En waarom met vaginatie; krijg je dan straks op je rijbewijs ook een aantekening, net als bij de automaat het geval is?

Wat men onder “gevaarherkenning” verstaat is niet duidelijk, laat staan hoe men dat wil toetsen. Gaat men gevaarlijke situaties creëren, of vind dat onderdeel ’s zondags plaats aangezien de gemiddelde zondagsrijder niet onderdoet voor een spookrijder of de bejaarde die met 70 op de A2 onveilig maakt. Vaak is de lesauto zelf het gevaar en niet de omgeving; stuur maar eens zo’n knakker op zaterdag zelfstandig met vaginatie door het eenrichtingsdoolhof wat binnenstad heet op zoek naar een parkeerplaats buiten (dus geen parkeergarage).

Ook bij het CBR doet de milieuhysterie haar intrede met “zuinig rijden”. “Jammer Jantje, je bent gezakt want je verbruik was 1 op 15”. Best knap met Hummer, niet moeilijk met een doorsnee middenklasser. Als je dan ziet in wat voor afgetrapte 5e hands auto de net-geslaagde kandidaat gemiddeld gaat rijden betwijfel ik het nut ervan; die dingen kunnen echt niet altijd 50km in z’n 5 bij 1500 toeren.

Overigens wil ik de volgende extra skillz voorstellen: trajectcontroleherkenning en radarcontrolenoodstop. Iemand nog andere ideeëen?

Advertenties

1 comment so far

  1. Lex on

    Misschien voor het motorrijexamen nog een beetje meer bijzondere vaardigheden zoals stoppie, burn-out en de verplichte 100 meter wheelie. En voor de auto dan maar meteen driften, 180 graden handreminparkeermanoeuvre (wel eerst goed spiegelen)en bij 150 km/h op slicks het voertuig veilig op een file insturen.

    Lijkt me wel een mooi examen met dat filerijden, bij lage weide de A2 op en 3 kwartier later bij Maarssen er weer af, dat is al gauw 5 km. en dan meteen terug naar het CBR. Hoeveel kun je fout doen op zo’n ritje? Oh ja, file, dus brandstofverbruik te hoog, alsnog gezakt.

    Dan maar afrijden in de zonneenergieauto van de TU Delft (wel voor het donker thuis zijn).

    Nou ja, mooi geweest, wie volgt?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: